Řetězce na Slovensku musejí propagovat slovenské potraviny

Obchodní řetězce na Slovensku musejí od začátku května pod hrozbou vysokých pokut zajistit, aby ve svých akčních letácích alespoň polovinu propagovaných zemědělských produktů a potravin tvořily výrobky ze Slovenska. Některé sítě využily nejednoznačného ustanovení zákona a slovenskému zboží vyhradily v letácích menší plochu nebo k jedné fotografii připsaly další produkty. Úřady chystají kontroly.

Zavedení povinného podílu slovenských potravin v akčních letácích, kterými obchodní sítě propagují například zlevněné zboží, prosadila ve sněmovně jedna z poslankyň nacionalistické vládní Slovenské národní strany. Prezident Andrej Kiska sice upozornil, že zmíněné opatření je v rozporu s právem EU, protože omezuje propagaci výrobků z jiných členských zemí unie, sněmovna ale veto hlavy státu přehlasovala. Některé řetězce využily toho, že zákon blíže neupravuje podmínku nejnižšího podílu slovenských výrobků v letácích. Například diskontní řetězec Lidl v nejnovějším letáku otiskl řadu slovenských výrobků pouze s malými fotografiemi a s cenami, z nichž není jasné, zda jsou produkty zlevněny. Na jiných stránkách letáku stejně jako v minulosti řetězec zveřejnil větší fotografie potravin i s uvedením slevy. Právě Lidl podle dřívějších průzkumů nabízí na pultech svých obchodů na Slovensku nejnižší podíl výrobků slovenské produkce.
Další maloobchodní sítě Billa a Tesco se zákon o minimálním podílu slovenských potravin v letácích snažily splnit tak, že k popisu jednoho výrobku doplnily menším písmem informaci o slevě i na další podobné výrobky. Hlavní slovenský veterinář Jozef Bíreš listu Denník N řekl, že veterináři už dostali ohledně letáků podněty. Inspekce začnou, až regionální úřady dostanou manuál ke kontrole, aby postupovaly jednotně. K nahlašování nedostatků vybídla spotřebitele ministryně zemědělství Gabriela Matečná, vlastní průzkum na dodržování zákona ohlásila Slovenská zemědělská a potravinářská komora. V případě, že obchodní řetězce poruší podmínku minimálního podílu propagovaných slovenských výrobků, mohou jim za to úřady uložit pokutu až do půl milionu eur (12,8 milionu korun).*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *