Jindřichohradecké likérce stoupl odbyt v Číně

Jindřichohradecká likérka Fruko - Schulz, po Božkovu druhý největší výrobce tuzemského rumu v ČR, vyrobila loni 2,58 milionu litrů alkoholu, meziročně o třetinu méně. Největší pokles byl u tuzemáku. Tržby klesly o 30 procent, vzrostl však export do Číny. Při jarní koronakrizi prodala likérka několik desítek tisíc pětilitrových kanystrů dezinfekce, tržby za ni byly v milionech korun, pomohly vykrýt propady za nižší prodeje lihovin. Uvedl to ředitel firmy Josef Nejedlý.

Provozní zisk bude v jednotkách milionů. „Ve ztrátě nebudeme. Není to na žádné brečení, nepropustili jsme žádné zaměstnance. Být v dnešní době na nule je úspěch,“ řekl ředitel. Likérka, kterou vlastní ruský holding Ladoga, zaměstnává 85 lidí. Letos kvůli dopadům pandemie nezvýší platy. Na nižší výrobě se nejvíc odrazil propad v tuzemáku, jímž se odběratelé předzásobili v roce 2019 kvůli spotřební dani, která od loňského ledna stoupla. Zatímco předloni byl zájem rekordní, loni ho meziročně prodala likérka 1,4 milionu litrů, což je pokles o 42 procent. „Některé sklady byly předzásobené až na rok dopředu: máme odběratele, který odebral v listopadu 2019 zboží asi za pět milionů a v loňském roce nekoupil ani lahev, protože zásobuje gastro a restaurace byly půl roku zavřené,“ řekl Nejedlý. Firma dodává asi 65 procent nápojů pro maloobchod, 35 procent pro gastro provozy. Podle ředitele se na prodejích podepsalo i to, že jsou zavřené skiareály a sportoviště. V roce 2019 odvedla likérka na spotřební dani 336 milionů, loni 208 milionů korun. Likérka vyráběla loni dezinfekci, prodej se ale v posledních měsících téměř zastavil. „Na skladě ale máme ještě 6500 kanystrů. Už ji nepoužívají instituce, které jsou zavřené, braly ji od nás hlavně školy. Zjišťuji, jak se dá předělat na kapalinu do ostřikovačů, abych to prodal,“ řekl Nejedlý. Kvůli dopadům pandemie nyní likérka požádala o podporu z programu Ministerstva zemědělství Agricovid, jinak téměř žádnou vládní podporu nečerpala. Výrobní směny se nepotkávají, řidičům měří firma teploty. Likérce loni vzrostl export, vyváží pětinu výroby téměř do 40 zemí. Stoupá zájem o likéry v Číně. „Bez exportu by firma neexistovala, protože prodávat do tuzemských sítí tuzemák, na tom vyděláváme řádově desetníky a bitva na trhu je obrovská,“ řekl Nejedlý. Tuzemák tvoří asi polovinu výroby ve Fruko – Schulz. Rusko a Čína se podílí na exportu z 80 procent.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *