Češi zaplatí více za obědy v restauracích

Za obědy v restauracích platí Češi výrazně více, než na kolik byli zvyklí před koronavirovou krizí. V červnu se průměrná útrata vyšplhala na rekordních 137 korun. Oproti začátku letošního roku je to o pět korun více, ve srovnání s počátkem roku 2019, tedy obdobím před vypuknutím pandemie, to znamená nárůst o rovných devět korun. Ve srovnání s loňským červnem, kdy nastalo uvolnění po první vlně covidu, jsou útraty vyšší o tři procenta. Vyplývá to z Ticket Restaurant Card Indexu. Ten je sestaven z plateb více než 250 tisíc zaměstnanců, kteří k úhradě obědů v restauracích používají platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant Card od společnosti Edenred.

„Tříprocentní meziroční růst odráží vývoj inflace v ČR. Očekáváme, že ceny obědů i výše útrat i nadále porostou. Restaurace totiž čelí rostoucím nákladům. Zdražují jim ceny surovin, budou muset finančně motivovat zaměstnance k návratu do sektoru pohostinství a v neposlední řadě stále nepracují na plný výkon. Češi totiž zatím chodí na jídlo mnohem méně často, než jak byli zvyklí,“ řekl generální ředitel Edenredu Nicolas Eich. Počet obědových transakcí tak byl v červnu, kdy již byly otevřeny jak zahrádky, tak interiéry restaurací, oproti době před pandemií o 57 procent nižší. Výrazný propad nastal i v porovnání s loňským letním rozvolněním. V červnu 2020, za stejných podmínek jako letos, byly obědové tržby restaurací v propadu pouze o 22 procent proti předcovidovému období. „Ukazuje se, že krize gastronomie s koncem poslední koronavirové vlny neskončila, propady v tržbách za jídlo jsou vyšší, než jsme čekali. Edenred i proto prodloužil svůj cashbackový program v restauracích přes celé léto, aby lidi motivoval k jejich návštěvě,“ komentoval situaci Eich. Příčin menšího zájmu o obědy v restauracích je podle Eicha více. Jednak část lidí nyní stále zůstává na home officech a jídlo si připravují často doma. Nenastala také taková vlna euforie jako loni při prvním rozvolnění, kdy si lidé mysleli, že covid je již za námi a ve velkém šli restaurace podpořit. „Vliv má také zavedení stravovacího paušálu, který na rozdíl od stravenek nemotivuje lidi k návštěvám restaurací,“ míní Eich.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *