Za pravou českou zabijačkou se nemá skrývat zboží z dovozu, rozhodl soud

Za marketingovou nabídkou pravé české zabijačky se nemá skrývat zboží z dovozu. Nejvyšší správní soud (NSS) potvrdil pokutu 300 000 korun, kterou za klamání zákazníků uložila Státní zemědělská a potravinářská inspekce řetězci Lidl. Opačný náhled by znamenal rezignaci na samu podstatu ochrany spotřebitele, rozhodl NSS. Výsledek sdělila mluvčí soudu Sylva Dostálová.

Inspektoři zjistili, že Lidl v roce 2012 v západočeském Ostrově prodával zabijačkové pokrmy vyrobené v Německu. Na regálových etiketách a visačkách však zboží propagoval jako pravou českou zabijačku, což spotřebitelé podle NSS nejspíš brali v potaz při nákupním rozhodování.

Nelze přitom přehlédnout, že dominantní zdroj informací z pohledu spotřebitele představovaly právě a jen regálové štítky a visačky s nápisem ‚Pravá česká zabijačka‘, které ve spojení s absencí výslovného označení místa původu kontrolovaných potravin působily klamavě a uváděly spotřebitele v omyl, píše se v rozsudku NSS.

Lidl v minulosti argumentoval tím, že průměrný spotřebitel chápe dané označení jako tematickou marketingovou akci, která nabízí výrobky typické pro zabijačku, a neočekává, že všechno je skutečně vyrobeno v Česku. Připodobnil to k akcím typu Americký týden nebo Vše pro váš pravý romantický italský večer, kdy všechny nabízené potraviny, třeba hamburgery, také nepocházejí přímo ze Spojených států, respektive z Itálie.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *