Výroba piva se vloni meziročně snížila

Po pěti letech růstu loni výstav českých pivovarů meziročně klesl o 0,7 procenta na 20,32 milionu hektolitrů kvůli poklesu výroby pro domácí trh. Prodeje v Česku se snížily o 2,1 procenta na 16,04 milionu hektolitrů. Česká spotřeba piva loni klesla o pět litrů na osobu, činila tak 138 litrů na osobu. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven je to nejméně v historii. Export se naopak zvýšil o 4,5 procenta. uvedl to na dnešní tiskové konferenci předseda tohoto svazu František Šámal. Za poklesem vidí hlavně nárůst státní regulace, například protikuřácký zákon.

„Z našeho pohledu se jedná o ne zcela úspěšný rok. Za loňské špatné výsledky mohou ve velké míře regulace a přílišná byrokracie, která komplikuje podnikatelům živnost a dopadá na českou pivní kulturu. Přestože se trh relativně dokázal vyrovnat s elektronickou evidencí tržeb, u protikuřáckého zákona je tomu naopak,“ řekl předseda představenstva svazu František Šámal. Podle něj se trh snažil poslední léta vyrovnat se zvýšením spotřební daně na pivo po roce 2010. Do ČR se tehdy začala vozit levná piva ze Slovenska nebo Polska, dodal.
Do budoucna předpovídá pro domácí trh stagnaci nebo pokles spotřeby na hlavu. Ta byla v evropském měřítku v roce 2016 nejvyšší, za ČR následovaly Německo a Rakousko se zhruba 100 litry na obyvatele a rok.
Po několika desítkách let loni převládl prodej jedenáctek a dvanáctek nad výčepními pivy, která si drží 46,5procentní podíl. Podle Šámala jde o narovnávání trhu, na západě Evropy jsou ležáky prodávané více a byly více prodávané i před rokem 1989 na českém území. Meziročně zhruba o 30 procent na 301 000 hektolitrů vzrostla výroba pivních mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva. Zájem veřejnosti se čím dál více zaměřuje na pivo v plechovkách, kterých se loni meziročně prodalo o 37 procent více, což je devět procent trhu. O osm procent se loni zvýšily také prodeje tankového piva na čtyři procenta výroby. O tři procenta na 12 procent vzrostl prodej piv v plastových lahvích. Naopak klesla poptávka po dvou největších kategoriích obalů – lahvového piva ubylo o čtyři procenta, sudového o sedm. Lahve tak měly čtyřicetiprocentní tržní podíl, sudové pivo 35 procent. Stále více se prodává pivo balené proti točenému pivu v restauracích a hospodách, loňský poměr byl 62 ku 38 procentům. Svaz jedná podle předsedy s Ministerstvem financí o možnosti snížení DPH na čepované pivo v restauracích.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *