Počet lidí nakupujících v supermarketech klesá

Počet lidí, kteří v České republice kupují potraviny ve velkých supermarketech na delší dobu než na týden, klesá. Podle sociologického průzkumu, který na konci loňského roku udělala Státní zemědělská a potravinářská inspekce, už je to méně než polovina dospělé populace. Zároveň přibývá lidí, kteří se zajímají o původ potravin, což je podle inspekce i důsledkem afér s polskými potravinami. Uvedl to mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) se ptala na spotřebitelské návyky více než tisícovky lidí starších 18 let rozdělených tak, aby byl výsledek reprezentativní.
Trend nakupování jde ve prospěch diskontních a drobných prodejen, uvedl Kopřiva. S tím může souviset i tento týden zveřejněná zpráva, že velkým obchodním řetězcům klesají tržby a snaží se nalákat zákazníky na inovované privátní značky.
Podle výzkumu lze označit čtvrtinu spotřebitelů za informované, aktivně si informace o potravinách vyhledávají, zajímá je jejich složení či původ. Zpravidla jde o lidi s vyšším socioekonomickým statusem mezi 25 a 54 lety. Jsou ochotni si za kvalitnější potraviny i připlatit, čtou si informace na obalech a orientují se v problematice, vysvětlil Kopřiva.
Na opačném pólu stojí skupina lidí mezi 18 a 24 lety a lidé starší než 65 let, jsou to více spotřebitelé s nižším socioekonomickým statusem. Inspekce považuje tuto skupinu za rizikovou ve vztahu k potravinám, jejich kvalitě a bezpečnosti. Orientují se jednoznačně podle ceny, vyhledávají zboží v akci. Vědomě rezignují na kvalitu potravin a často i na bezpečnost. Třetina spotřebitelů někdy kupuje potraviny, o jejichž kvalitě a bezpečnosti není přesvědčená. Důvodem je neinformovanost a tíživá ekonomická situace, řekl Kopřiva. Z toho vyplývá i snaha inspekce častěji kontrolovat potraviny, které patří do nižších cenových kategorií.
Inspekce sice zdůrazňuje, že je kontrolním orgánem, snaží se však působit i na poli osvěty. V červenci 2012 proto spustila portál Potraviny na pranýři, kde jsou informace nejen o zjištěných závadných potravinách, ale i údaje, které pomáhají spotřebitelům v orientaci na trhu. Za více než rok a půl existence jej navštívilo přes 2,5 milionu individuálních uživatelů. Podle výzkumu informovanosti uniká věková skupina mladých do 25 let, proto SZPI spustila facebookový profil související s Potravinami na pranýři. Ředitel inspekce Martin Klanica k tomu řekl, že chtějí, aby šlo o pružný informační kanál, na němž budou se spotřebiteli komunikovat, budou se snažit přizpůsobit i jazyku této věkové skupiny. Je to zatím nevyšlapaná cesta a uvidí se, jaké budou reakce.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *