Konkurence v maloobchodě s potravinami je vysoká

Konkurence v maloobchodě s potravinami je v Brně podle řetězců vysoká a stále sílí. V Brně je na obyvatele výrazně více prodejních ploch s potravinami než v Praze. Přesto řetězce stále vyhledávají nová místa, kde by mohly otevřít další prodejnu, jako to udělal minulý týden Kaufland ve Slatině. O další prodejnu některého ze řetězců stojí například na stále se rozšiřujícím sídlišti Kamechy na druhém konci města. Z velké konkurence podle řetězců profituje zákazník.

Podle informací na webech jednotlivých řetězců má největší počet supermarketů, případně hypermarketů, v Brně Albert, a to 26. Navíc pohltil Interspar, který z českého trhu loni odešel, a postupně jeho prodejny předělává na svoji značku. Druhá je Billa s 15 obchody, třetí Lidl s devíti. Kaufland má teď čtyři prodejny, Tesco šest a dvě takzvané prodejny Express. Stejně jako v ostatních městech, i v Brně s téměř 400 000 obyvateli odešly z extrémně konkurenčního trhu v dřívějších letech řetězce jako Carrefour či Delvita. V Brně připadá na 1000 obyvatel 297 metrů čtverečních prodejní plochy nadnárodních řetězců, se započítáním nezávislých prodejců a národních aliancí je to dokonce 357 metrů čtverečních, uvádí společnost Incoma GfK. V Praze je to přitom pouze 257, respektive 281 metrů čtverečních. „Přesto stále vidíme potenciál pro expanzi. Návštěvnost našich obchodů stále roste, proto chceme otevírat další,“ uvedl mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Podle něj je důležité stavět tam, kde existuje dostatečná kupní síla a spádová oblast. Ve Slatině se staví nejen nové byty, ale zároveň okolo projíždí velké množství zaměstnanců z průmyslové zóny Černovická terasa. „I my se snažíme vyhledávat neustále nové lokality a každý rok stavíme po republice nové prodejny,“ řekla mluvčí řetězce Albert Dagmar Krausová. Konkurence by se tak měla podle vyjádření řetězců v budoucnu ještě zvyšovat. „Současný vývoj na trhu, kdy skončil Interspar, je jen dalším důkazem velmi ostré soutěže v ČR. Jaký další vliv bude mít konkurence, se ukáže,“ řekl Šperl.
Prodejní plochy v průměru na jednoho člověka patří v Brně k největším v Evropě. „Panuje velký tlak na ziskovost. Čeští zákazníci sledují hodně slevy a jsou schopni nakoupit tam, kde je cena nejpříznivější. Jde však o celoevropský trend,“ uvedla Krausová. Zmínila také, že zákazníci postupně čím dál více tlačí na čerstvost potravin a zajímají se o jejich původ, čemuž se snaží řetězce vyhovět a zákazníka si udržet. I proto se například Albert snaží v bývalých Intersparech zachovat jeho dřívější nabídku.  Dokladem tvrdé konkurence v Brně je například zavření jedné prodejny Billa před dvěma lety v bývalém sportovním areálu za Lužánkami. Její tržby nebyly dostatečné, proto ji řetězec raději zavřel.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *