Český zákazník patří mezi náročné

„Za posledních dvacet let proinvestovaly obchodní řetězce v České republice více než 300 miliard korun, a právě díky tomuto je tuzemská maloobchodní síť jednou z nejmodernějších v Evropě. Český zákazník přitom patří mezi ty velmi náročné, už dávno mu nestačí pouze nízká cena, ale očekává široký výběr zboží, vysokou kvalitu obsluhy a dostupnost,“ míní prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Podle Prouzy výrazná konkurence, mnohem tvrdší než v jiných evropských zemích, jednoznačně nahrává spotřebitelům. „Máme páté nejlevnější potraviny v Evropě, tempo růstu cen potravin je pod úrovní celkové inflace, a to vše jde ruku v ruce s vysokou kvalitou nabídky i služeb,“ sdělil. Jedním z indikátorů tohoto trendu je podle něj i fakt, že z českého trhu prakticky zmizely sítě diskontních prodejen tak, jak je známe. Jsme svědky velkých změn, remodelingu prodejen, soustředění se na nabídku a pohodlí nákupu, nikoli pouze na samotnou cenu, dodal Prouza na tiskové konferenci v Praze. Připomněl, že původní model diskontních prodejen v Evropě byl postavený jako jednoduchá nabídka zboží za nízkou cenu a prodej privátních značek. V minulosti vděčily diskonty za svůj růst hlavně rostoucí síti obchodů. V roce 1990 bylo v Evropě přibližně 15 tisíc diskontů, v roku 2017 jich bylo už 42 tisíc. V posledních letech už začínají diskonty víc experimentovat, zkoušejí nové taktiky růstu a cílí i na širší základnu nakupujících. Stávají se sofistikovanějšími ve svých obchodních modelech a zvýšenou pozornost věnují i remodelingu svých prodejen, čímž se snaží poskytnout zákazníkům lepší zážitek z nakupování. Nabízejí nejen široký sortiment vlastních privátních značek, ale portfolio jejich nabídky se začíná víc soustředit i na značkové výrobky, ze kterých už mají část v trvalé nabídce. A právě značkové výrobky se stávají v evropském měřítku zdrojem dalšího růstu. Helena Pěluchová poukázala na to, že navzdory tomu, že evropské diskonty již nerostou díky otevírání nových prodejen, stále se jim daří získávat tržní podíl. K růstu tržeb diskontů přispívají prémiové privátní značky, ale i značkové výrobky. Ty se podílí z poloviny na růstu tržeb evropských diskontů. A to je vzhledem na jejich nižší podíl na tomto typu formátu vynikající výkonnost v porovnání s privátními značkami. Podobný trend se objevil už i v České republice.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *